FEL & BRISTER i NYA BOSTÄDER

Vad kostar bostadsbyggandet - egentligen ???

Startsida
ALLA UNDERLAG
Fel och brister
Orsaker
Besiktningsprocessen
Åtgärdsprocessen
Kostnader
Kundperspektiv
Byggareperspektiv
Diskussion

Bilden har inget med projekten i studien att göra.
Foto: Lotta Sigfrid 2006 ©

VID SLUTBESIKTNING SÄTTS RIBBAN... 

 

Tendensen tycks vara att slutbesiktning utgör kvalitetskontroll vilket medför att minimprestationer riskerar bli normalprestation.
Besiktningsförrättaren blir den som i slutänden fastställer ambitionsnivå för projekten. Därefter kan finjusteringarna påbörjas...

 

Slutbesiktningen avser främst ytskikt eftersom dolda konstruktioner inte kan kontrolleras. Besiktningen baseras på handlingar (som inte alltid finns) samt byggnormer. Entreprenadjuridiken tar ingen hänsyn till kundernas förväntningar, köpeskilling eller utlovad standard. I de studerade projekten tycktes dock samtliga besiktningsförrättare ha varit relativt lyhörda för kundernas synpunkter.

 

Trots att besiktningsförrättarna anser att de tekniska och juridiska reglerna är entydiga och konsekventa anses besiktningarna kunna anpassas till projektens förutsättningar och beställarnas önskemål.
Detta bekräftas bl a av en representant för ett allmännyttigt bostadsföretag som anser att det i egenskap av beställare kan vara svårt att hitta en rimlig ambitionsnivå med hänsyn till både hyresgästernas krav och bibehållna goda relationer till entreprenadföretaget.

Inkonsekventa utlåtande kan förekomma inom ett och samma projekt. I ett av fallen observerades att en "besvärlig" och krävande slutkunds anmärkningar bedömdes annorlunda än övriga slutkunders. Flera av de anmärkningar - av samma typ som godkänts i övriga bostäder - underkändes av besiktningsförräattre i det aktuella fallet men godkändes i övriga. (Den aktuella kunden hade då betydligt fler anmärkningar (av samma karaktär) än övriga kunder både vid SB och EB.)

 

"Lämnas utan åtgärd" är billigare

Eftersom brister av enklare karaktär dominerar diskuterades möjligeheten att i protokollen distinkt särskilja dessa från allvarligare fel t ex funktionsbrister samt att i större utsträckning komma till ekonomisk uppgörelse med kund, dvs att flera svåråtgärdade men mindre allvarliga brister "lämnas utan åtgärd". Detta skulle sannolikt utgöra en faktiskt besparing med tanke på vad åtgärdsprocessen kostar.

Copyright (C) 2004
Senast uppdaterad
2007-03-09 15:02