ENTREPENADFEL ELLER KVALITETSBRISTER...
Det saknas en distink skillnad när man diskuterar fel och brister i bostadsprojekt. Detta kan gör det svårt för slutkunden att reklamera eftersom branschens kvalitetstänkande tycks baseras på juridik;
Exempel på komplikationer kan vara:
- upplevda brister i förhållande till förväntat slutresultat
- kvalitetsbrist avseende tillval som kunden betalat extra för (svårare att för kunden acceptera entreprenadjuridikens stelbenthet när de betalat extra för att erhålla bättre standard/kvalitet)
- brister avseende muntliga överenskommelser.
Entreprenadfel är kvalitetsbrister men kvalitetsbrister behöver nödvändigtvis inte vara entreprenadfel
Förstudien har fokuserat på de fel som besiktningsförrättarna tagit upp som entreprenadfel i besiktningsprotokollen och som är kvar efter det att kunderna flyttat in. Flera av slutbesiktningsanmärkningarna har ofta hunnit åtgärdas före tillträdet.
Efter inflyttning upptäcker nästan alla kunder nya brister. Både kunder och projektmedverkande från byggföretagen anger att man inte alltid varit överrens om, t ex ansvar att åtgärda skador som upptäckts av kund.
De flesta entreprenadfel är utförandebrister, bl a skador, fläckar samt felaktigt eller ofullständigt utförande. Dessa har nästan uteslutande uppkommit i entreprenadens slutskede. En del av dessa anmärkningar avseende "småfel" fanns kvar vid efterbesiktning. Några enstaka sb-fel fanns även kvar vid garantibesiktning. |