NÖJDA KUNDER FÖRLORAR OCKSÅ TID !!!
Nästan alla intervjuade kunder svarar att de är nöjda med sina bostadsköp. Några är dock missnöjda med byggföretagens bemötande och service.
Reflektioner från enkätundersökningen är att det i samtliga studerade projekt finns både nöjda och mindre nöjda kunder. Bland de ca 50% som svarat på enkät finns alla kategorier representerade. Därför har inkomna svar bedömts vara representativa för samtlga kunder i de studerade projekten.
"De är nöjda med sina hus, men inte med våra åtgärder...", som en av de intervjuade från byggföreatgens sida uttrycker det.
Inom ett och samma projekten kan kunderna ha vitt skilda upplevelser av åtgärdsprocessen och byggföretagens bemötande. Personlighet och personkemi mellan enskilda kunder och byggföretagens representanter kan ha betydelse. I de fall kunderna köpt dyra tillval och dessa varor felmonterats eller "misshandlats" i processen uppstår särskilt stor irritaion och framförallt besvikelse.
En annan reflektion har varit att många av de kunder som säger sig inte ha upplevt några större problem med fel och brister eller åtgärder ändå har lagt ner tid i ungefär samma storleksordning som övriga kunder i samma projekt.
I studien förekommer även enskilda fall där kunderna lagt betydligt mer tid än genomsnittet. Detta har främst varit i "kontrollgruppen" som intervjuades inledningsvis och som bestod av enstaka husköpare i olika projekt med i förväg känd problematik. (Kontrollgruppens siffror ingår inte i kostnadsberäkningen i studien). | |